Nejlepší open-source CRM 2025

V Techradaru vybrali 5 SW řešení pro CRM a já jsem se rozhodl podívat se na první tři z nich z trochu jiného úhlu pohledu.

Vybraná open-source CRM

3. SuiteCRM

Podle Techradaru: „The best overall open source CRM“. S ohledem na zablokování dokumentace s odkazem na billing si toto rozhodně nemyslím. Můžou tam být další podobná překvapení v průběhu používání?

SuiteCRM accounts
SuiteCRM accounts – pohled na účet Tortoise Corp

Důvody pro

+snadné přizpůsobení

+mnoho funkcí

Důvody proti

-Chybí některé integrace

2. Vtiger

Best for open-source community support

Vtiger 7 Dashboard
Vtiger 7 Dashboard

Důvody pro

+aktivní komunita vývojárů

+snadná konfigurace

+použití je celkem praktické

Důvody proti

-neohrabaná navigace podle Techradaru. Ve skutečnosti není špatná.

-mobilní aplikace od více vendorů (není nevýhoda, je na výběr), měsíční platba

3. OroCRM

Best for flexibility

OROCRM contacts
OROCRM Contacts Ms. Alice Berry

Důvody pro

+snadné použití dle Techradaru (ve skutečnosti podobné jako u ostatních)

+přizpůsobitelné

+dostatek videonávodů (převážně v jazyce italském)

+responsivní webová aplikace

Důvody proti

-některé funkčnosti by šlo více rozvinout

-určitá počáteční složitost

Lokalizace do českého jazyka

Suite CRM

Má český „language pack“ pro aktuální verzi SW.

Vtiger

Má češtinu bohužel jen pro verzi 7 komerčně prodávanou, pro novou verzi 8 jsem jej nenalezl.

OroCRM

Má české překlady rozpracované, je možné, že budou v budoucnu dokončené.

Možnosti zakázkových úprav

Zakázkové úpravy softwaru s otevřeným kódem jsou možné vždy. Základním předpokladem jsou však technologické dovednosti k takovým úpravám a v neposlední řadě také dobrá znalost konkrétního prostředí firmy, pro které je taková úprava softwaru určena.

Development stack

Pro všechna 3 CRM řešení platí, že software (tj. zejména jeho backend) založen na PHP. Je potřeba také umět dobře moderní JavaScript, protože je nutná interakce s uživatelem.

SuiteCRM

Symfony PHP a Angular

Symfony v6

Angular CLI^18
Node.js^20.11.1
yarn^4.5.0

Dokumentace relativně přehledná. Diskuzní fórum. Čtení dokumentace je pravděpodobně omezené a po mírném použití mi už bylo automaticky zablokováno. Suite dev školení je v ceně GBP 1000. Řekl bych, že zde vývojáři nejsou příliš vítáni a je zde opravdu silný tlak získat od uživatelů peníze.

blokovaná dokumentace u SuiteCRM
https://docs.suitecrm.com/ blokovaná dokumentace

Vtiger CRM

Vlastní PHP framework

Dokumentace spíše obvyklá, než vynikající. Velké diskuzní fórum.

K drobnému vývoji modulu postačí vybavení typu Notepad++ a Xampp. Kostra modulu se generuje z příkazové řádky.

OROcrm

Symfony PHP framework

Node.js>20.10.0<21
NPM>10
PosgreSQL>=16.1

Solidní průvodce pro backend i frontend vývoj. Nejlepší dokumentace pro vývoj ze 3 uvedených open-source CRM.

Zde se tvůrce SW snaží podpořit vývojáře například tím, že uvádí jak si připravit prostředí pro vývoj s příslušnými dalšími odkazy také na Symfony framework.

Instalace open-source CRM

Zde jsou 4 nejobvyklejší možnosti:

  • Cloud (Azure, AWS, Oracle apod.)
  • Specializovaná firma na hostování daného CRM
  • Web hosting který má automatizovanou instalaci (např. Softaculous)
  • Manuální instalace a konfigurace
Softaculous Vtiger
Microsoft Azure marketplace OroCRM
Oracle Cloud marketplace OroCommerce

Na co nezapomenout

Většina open-source řešení má možnost dokoupit si hotové moduly (modules, extensions, plugins apod.) k integraci s dalšími softwarovými produkty, které firma využívá (či plánuje). Je nutné mít pečlivě ověřeno, zda v daný moment takový hotový modul plně funguje se zvažovanou verzí a jaká je na něj podpora.

V neposlední řadě je nutné myslet, že open-source vyvíjí komunita. Zejména firmy s více uživateli by se měli aktivně zapojit do této komunity. Například překlady, podporou na diskuzním fóru, či opravami bugů.

Ceny

Ačkoliv se může zdát, že open-source software je zdarma, není tomu tak. Je třeba myslet na podporu uživatelů, aktualizace a případně i na další rozšiřování softwaru a úpravy softwaru také z důvodu měnícího se prostředí (mj. legislativa).

Ceny u rozšiřujících modulů u zmíněných produktu začínají od desítek USD měsíčně za uživatele, ale lze najít i moduly s možností jednorázové platby v řádu stovek USD. Zde se jedná jen o hotové moduly, ne o zakázkové úpravy pro potřeby jednotlivé firmy.

Podporu lze získat v některých případech nákupem balíčku „enterprise“ podpory, zde se poskytoval služby zavazuje opravovat chyby nalezené v code base (přímo na webu nabízí vtiger).

Často lze vypozorovat snahu vendora převést klienty z open-source řešení na komerční (typicky cloudový) produkt.

Závěr

Open-source CRM řešení se může zdát snadnou cestou k pokrytí potřeby vybavení se softwarem a vyřešením problému jak digitalizovat řízení vztahů se zákazníky. Je nutné však myslet také na rizika, které přináší nejprve zavádění software a následně jeho běžné denní používání.

V řadě firem si uvědomili, že jednoduché řešení může znamenat snazší život, než takové, které je sice perfektní, ale složité.

Ať už se rozhodujeme zda jít cestou cloudového, open-source či zakázkového vývoje CRM je třeba mít vedle dobrého plánování také štěstí.

Zdroje:

https://www.techradar.com/best/the-best-open-source-crm-of-year
https://crm.org/crmland/open-source-crm
https://docs.suitecrm.com/8.x/admin/releases/8.8/
https://www.vtexperts.com/vtiger-7-0-open-source-demo/
https://demo.orocrm.com/desktop/user/login
https://suite8demo.suiteondemand.com/#/Login

Předpovědi softwarových expertů 2024
vyskove budovy

Velká řada expertů skloňuje začleňování AI do různých oblastí podnikového software a přínosy využití v podnikovém IT. Nejprve se však Celý článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *