V Techradaru vybrali 5 SW řešení pro CRM a já jsem se rozhodl podívat se na první tři z nich z trochu jiného úhlu pohledu.
Vybraná open-source CRM
3. SuiteCRM
Podle Techradaru: „The best overall open source CRM“. S ohledem na zablokování dokumentace s odkazem na billing si toto rozhodně nemyslím. Můžou tam být další podobná překvapení v průběhu používání?

Důvody pro
+snadné přizpůsobení
+mnoho funkcí
Důvody proti
-Chybí některé integrace
2. Vtiger
Best for open-source community support

Důvody pro
+aktivní komunita vývojárů
+snadná konfigurace
+použití je celkem praktické
Důvody proti
-neohrabaná navigace podle Techradaru. Ve skutečnosti není špatná.
-mobilní aplikace od více vendorů (není nevýhoda, je na výběr), měsíční platba
3. OroCRM
Best for flexibility

Důvody pro
+snadné použití dle Techradaru (ve skutečnosti podobné jako u ostatních)
+přizpůsobitelné
+dostatek videonávodů (převážně v jazyce italském)
+responsivní webová aplikace
Důvody proti
-některé funkčnosti by šlo více rozvinout
-určitá počáteční složitost
Lokalizace do českého jazyka
Suite CRM
Má český „language pack“ pro aktuální verzi SW.
Vtiger
Má češtinu bohužel jen pro verzi 7 komerčně prodávanou, pro novou verzi 8 jsem jej nenalezl.
OroCRM
Má české překlady rozpracované, je možné, že budou v budoucnu dokončené.
Možnosti zakázkových úprav
Zakázkové úpravy softwaru s otevřeným kódem jsou možné vždy. Základním předpokladem jsou však technologické dovednosti k takovým úpravám a v neposlední řadě také dobrá znalost konkrétního prostředí firmy, pro které je taková úprava softwaru určena.
Development stack
Pro všechna 3 CRM řešení platí, že software (tj. zejména jeho backend) založen na PHP. Je potřeba také umět dobře moderní JavaScript, protože je nutná interakce s uživatelem.
SuiteCRM
Symfony PHP a Angular
Symfony v6
Angular CLI | ^18 |
Node.js | ^20.11.1 |
yarn | ^4.5.0 |
Dokumentace relativně přehledná. Diskuzní fórum. Čtení dokumentace je pravděpodobně omezené a po mírném použití mi už bylo automaticky zablokováno. Suite dev školení je v ceně GBP 1000. Řekl bych, že zde vývojáři nejsou příliš vítáni a je zde opravdu silný tlak získat od uživatelů peníze.

Vtiger CRM
Vlastní PHP framework
Dokumentace spíše obvyklá, než vynikající. Velké diskuzní fórum.
K drobnému vývoji modulu postačí vybavení typu Notepad++ a Xampp. Kostra modulu se generuje z příkazové řádky.
OROcrm
Symfony PHP framework
Node.js | >20.10.0<21 |
NPM | >10 |
PosgreSQL | >=16.1 |
Solidní průvodce pro backend i frontend vývoj. Nejlepší dokumentace pro vývoj ze 3 uvedených open-source CRM.
Zde se tvůrce SW snaží podpořit vývojáře například tím, že uvádí jak si připravit prostředí pro vývoj s příslušnými dalšími odkazy také na Symfony framework.
Instalace open-source CRM
Zde jsou 4 nejobvyklejší možnosti:
- Cloud (Azure, AWS, Oracle apod.)
- Specializovaná firma na hostování daného CRM
- Web hosting který má automatizovanou instalaci (např. Softaculous)
- Manuální instalace a konfigurace



Na co nezapomenout
Většina open-source řešení má možnost dokoupit si hotové moduly (modules, extensions, plugins apod.) k integraci s dalšími softwarovými produkty, které firma využívá (či plánuje). Je nutné mít pečlivě ověřeno, zda v daný moment takový hotový modul plně funguje se zvažovanou verzí a jaká je na něj podpora.
V neposlední řadě je nutné myslet, že open-source vyvíjí komunita. Zejména firmy s více uživateli by se měli aktivně zapojit do této komunity. Například překlady, podporou na diskuzním fóru, či opravami bugů.
Ceny
Ačkoliv se může zdát, že open-source software je zdarma, není tomu tak. Je třeba myslet na podporu uživatelů, aktualizace a případně i na další rozšiřování softwaru a úpravy softwaru také z důvodu měnícího se prostředí (mj. legislativa).
Ceny u rozšiřujících modulů u zmíněných produktu začínají od desítek USD měsíčně za uživatele, ale lze najít i moduly s možností jednorázové platby v řádu stovek USD. Zde se jedná jen o hotové moduly, ne o zakázkové úpravy pro potřeby jednotlivé firmy.
Podporu lze získat v některých případech nákupem balíčku „enterprise“ podpory, zde se poskytoval služby zavazuje opravovat chyby nalezené v code base (přímo na webu nabízí vtiger).
Často lze vypozorovat snahu vendora převést klienty z open-source řešení na komerční (typicky cloudový) produkt.
Závěr
Open-source CRM řešení se může zdát snadnou cestou k pokrytí potřeby vybavení se softwarem a vyřešením problému jak digitalizovat řízení vztahů se zákazníky. Je nutné však myslet také na rizika, které přináší nejprve zavádění software a následně jeho běžné denní používání.
V řadě firem si uvědomili, že jednoduché řešení může znamenat snazší život, než takové, které je sice perfektní, ale složité.
Ať už se rozhodujeme zda jít cestou cloudového, open-source či zakázkového vývoje CRM je třeba mít vedle dobrého plánování také štěstí.
Zdroje:
https://www.techradar.com/best/the-best-open-source-crm-of-year
https://crm.org/crmland/open-source-crm
https://docs.suitecrm.com/8.x/admin/releases/8.8/
https://www.vtexperts.com/vtiger-7-0-open-source-demo/
https://demo.orocrm.com/desktop/user/login
https://suite8demo.suiteondemand.com/#/Login