API důležitou součástí strategie firmy

Většina ředitelů středních podniků uvádí růst mezi 3 hlavní priority. K dosahování tohoto růstu a k tvorbě „business momentů“ mají CIO pomáhat své firmě využívat nové digitální obchodní modely. Předpokladem je API strategie.

Využití API k růstu firmy

Gartner doporučuje následující:

  • renovovat přístup k integraci zavedením strategie API-first
  • podporovat transformaci business modelu srovnáním API strategie se strategií ekosystému
  • plánovat a implementovat API strategii využitím řešení na správu API

API-First

API first znamená využívání API jako preferovanou metodu přístupu k aplikacím a platformám a přijetí contract-first přístupu pro přístupování ke službám.

API umožní integraci poskytnutím dobře definovaných a dokumentovaných přístupových bodů k aplikacím a datům. Znamená to využívat API, když jsou dostupná coby rozhraní služeb, či vytváření API když modifikujeme či měníme aplikaci.


API-first přístup k integraci, credit: Gartner.com

Příklad použití API: POS v eCommerce

Vezměte si například prodejní systémy v eCommerce. Když zákazníci platí on-line, spolupracuje mnoho nezávislých mikroslužeb – služba, která kontaktuje banku, aby ověřila účet a zpracovala platbu, další, která ověřuje inventář, další, která zahájí proces plnění, další, která odešle potvrzovací e-mail atd. jedná se o jiný typ mikroslužby, ale rozhraní API jim umožňují vzájemnou komunikaci. Dobře navržená platforma API umožňuje zákazníkům bezproblémové placení. Jakmile kliknou na „zaplatit“, nemusí se starat o nic jiného, než čekat, až jejich objednávka dorazí k jejich prahu.

Hlavní výzva pro úspěšné API

„Správné nastavení API je sociotechnickou výzvou. Struktura týmu organizace a kulturní stránka rovnice mohou být buď základními překážkami, nebo klíčovými faktory umožňujícími program API. Tento fenomén se odráží v Conwayově zákoně, který říká, že organizace navrhují systémy, které odrážejí jejich vlastní komunikační struktury. Udělali jsme značné pokroky v řešení technické výzvy doručování a spotřeby API. Nyní musíme vyvinout společné úsilí, abychom oslovili smýšlení zúčastněných lidí. Pro organizace, které chtějí ze svého programu API vytěžit maximum a zabránit stagnaci, je nejlepší investovat do řešení organizační stránky poskytování API, spíše než technické stránky“(1).

Zdroj: Gartner.com, cio.com, (1) vmblog.com

Strategie na podnikové aplikace
dashboard

K dosažení plné digitální transformace podniku je nutné mít dobře promyšlenou strategii pro rozvoj aplikací. Dinesh Varadharajan (CPO, Kissflow) navrhuje Celý článek

1 comment on “API důležitou součástí strategie firmy”

Komentáře nejsou povoleny.